Comunicat - Campionat de Catalunya Base de gimnàstica artística femenina

Davant dels fets ocorreguts arran de la greu lesió soferta per la gimnasta C. P. del Club Gimnàstic Vic durant la celebració del Campionat de Catalunya Base de gimnàstica artística femenina del passat cap de setmana a Terrassa, la Federació Catalana de Gimnàstica vol expressar, en primer lloc, tot el seu afecte cap a la gimnasta i, en extensió, a la seva família, les seves entrenadores i el seu club en aquests moments difícils que a tots ens han compungit. 

Des de la Federació Catalana de Gimnàstica ens hem posat en contacte personalment amb la seva família i amb la seva entrenadora per interessar-nos per l’estat de salut de la gimnasta, qui va ser intervinguda el mateix dissabte a la nit. Aprofitem doncs novament aquestes línies per desitjar-li, de tot cor, una favorable recuperació. 

Amb relació als protocols activats dissabte passat al Pavelló Can Jofresa de Terrassa, volem deixar constància que, immediatament després de la fatídica caiguda, des del comitè de competició es va requerir l’assistència dels serveis d’emergència en constatar l’abast de la lesió. Malauradament, i sense cap ànim acusatori, el temps de resposta de l’atenció especialitzada va ser superior als marges habituals.

Som plenament conscients de l’angoixa que aquesta espera va generar entre els presents i, per aquest motiu, estem revisant detingudament els protocols d’actuació en casos d’emergència. La seguretat sempre ha estat una prioritat per a la Federació Catalana de Gimnàstica i aquesta desgraciada experiència ens servirà d’aprenentatge per a treballar cap a una major protecció a l’esportista, com ja succeeix amb la gimnàstica de trampolí, una modalitat considerada d’alt risc i on des de fa prop de deu anys les nostres competicions oficials disposen d’un servei d’ambulància.

En aquest sentit, sense perdre de vista les accions a mitjà i llarg termini, podem garantir que el Campionat de Catalunya de Via Olímpica de gimnàstica artística femenina i el Campionat de Catalunya de gimnàstica artística masculina del proper cap de setmana a Mataró disposarà d’un servei propi d’ambulància. No obstant això, i sense restar esperit autocrític, també volem deixar clar que la normativa en matèria de dispositius d’assistència sanitària, d’acord a les bases reguladores per a l’organització de competicions i a les mesures d’autoprotecció que fixa la Generalitat de Catalunya, es van complir en tot moment durant el Campionat de Catalunya Base tenint en compte l’aforament previst al Pavelló Can Jofresa. 

Quant a l’activitat competitiva, volem aclarir que, després de l’accident a l’aparell de salt, es va permetre a les gimnastes que en aquell moment els hi pertocava actuar completar els dos exercicis que mancaven per tal de finalitzar amb la segona rotació. Davant l’excepcionalitat de la situació, el comitè de competició es va reunir conjuntament amb les jutgesses i les tècniques  per valorar com procedir. En primera instància es va consensuar continuar endavant, però després de copsar el benestar emocional i psicològic de les gimnastes, el comitè de competició va tornar-se a reunir un segon cop i es va acordar, conjuntament amb jutgesses i tècniques, la suspensió de la competició.

Sospesant els diferents escenaris possibles, es va considerar que l’opció que generava un menor impacte en l’organització familiar i logística de gimnastes, entrenadores i clubs era reprogramar la jornada per a l’endemà en el mateix escenari, un cop finalitzat el Campionat de Catalunya en Edat Escolar. Des de la Federació Catalana de Gimnàstica volem agrair l’esforç de gimnastes, tècniques, jutgesses i famílies per adaptar-se a una situació sobrevinguda, així com també volem mostrar el màxim respecte per aquells clubs que van optar per no competir. Ambdues postures són legítimes i igualment comprensibles en un context tan delicat.

Per acabar, volem insistir un cop més en agrair la comprensió de totes les parts afectades. Desitgem no haver de tornar a viure episodis com aquest i mantenim l’esperança que l’estimada gimnasta del Club Gimnàstic Vic pugui tornar a somriure ben aviat.

Puja